Articole‎ > ‎

Alimentatia in sarcina

   Alimentatia in sarcina


    Alimentatia sanatoasa nu este importanta doar pe parcursul sarcinii ci si inainte de preconceptie. Pe parcursul sarcinii mananci pentru doi dar asta nu inseamna ca se dubleaza cantitatea ci doar ca trebuie sa mananci de doua ori mai sanatos.

    Cresterea ponderala pe parcursul sarcinii difera de la o persoana la alta si depinde de mai multi factori:

  1. IMC (indicele de masa corporala) cuprins  intre:                         

                           <19,8 se recomanda un castig ponderal intre 13 kg si 18 kg
                           19,8 si 26 se recomanda un castig ponderal intre 11 kg si 16 kg  
                            26 si 29 se recomanda un castig ponderal intre 7 kg si 11 kg
                           >29  se recomanda un castig ponderal de maxim 7 kg   


      2. inaltime:  pentru o pacienta care are o inaltime mai mica de 150 cm se recomanda un castig ponderal situat spre limita  inferioara recomandata 


      3.
varsta: adolescentele care au risc cresut de a aduce pe lume copii cu greutate mica la nastere sunt incurajate sa aiba un castig ponderal spre limita superioara recomandata

      3. varsta: adolescentele care au risc cresut de a aduce pe lume copii cu greutate mica la nastere sunt incurajate sa aiba un castig ponderal spre limita superioara recomandata

      4. sarcini gemelare: indiferent de IMC se recomanda un castig ponderal intre  16 kg  si 20 kg.


    Greutatea acumulata in timpul sarcinii se repartizeaza astfel:
  • nou nascutul aproximativ 3 - 3,6 kg
  • placenta 400- 900 grame
  • lichidul amniotic 900 grame
  • sani, uter, cresterea volumului sangvin 2,7 kg
  • grasime corporala   aproximativ 2,2 kg sau mai mult
    Necesarul caloric in sarcina, in primul trimestru este acelasi cu cel din perioada dinaintea sarcinii, deci nu este necesara cresterea aporutui caloric. Dupa primul trimestru de sarcina este nevoie de circa 300 calorii in plus.Totodata pe parcursul sarcinii este nevoie de 10 grame de proteine in plus ( 60 grame in loc de 50 grame). Surplusul caloric poate fi o banana si  o cana cu lapte sau un cartof copt cu 30 grame branza, sau o felie de carne pui si 2 felii de paine .
   
    Desi toate  vitaminele sunt importante in timpul sarcinii, unele necesita o atentie speciala.O alimentatie variata si echilibrata acopera necesarul de vitamine si de obicei nu necesita un aport suplimentar dar la indicatiile unui medic pot fi prescrise vitamine /minerale prenatale.
  • Vitamina A : de obicei nu este necesara suplimentarea cu vitamina A, mai mult decat atat aceasta este toxica daca depaseste 10000UI/zi.Se recomanda consumul de fructe si legume bogate in beta caroten( portocale, piersici, morcovi,) 
  • Acidul folic : necesarul de acid folic creste in sarcina de la 400 ug/zi inante de sarcina la 600ug/zi in sarcina.Alimente bogate in acid folic: portocale,grapefruit, banane,legume cu frunze verzi ( salata, spanac, broccoli),rosii, nuci, ficat,
  • vitamina D: creste necesarul de calciu si vitamina D, se recomanda produse lactate, expunere la soare.
  • calciu : suplimente cu calciu sunt prescrise femeilor care nu consuma lactate , in rest se recomanda consumul de lapte, branza, iaurt, tofu, lape de soia, cereale fortificate,sardine la conserva,spanac, broccoli.
  • fier: necesarul de fier creste in timpul sarcinii  de la 18 mg la 27 mg /zi datorita cresterii volumului sangvin cu 50%.Produse bogate in fier sunt: carne rosie,peste, oua, legume cu frunze verzi, cereale fortificate cu fier, nuci,fructe uscate. Pentru o absorbtie mai buna a fierului e necesara asocierea cu vitamina C ( citrice, rosii, broccoli, kiwi,).Pe langa o dieta bogata in fier uneori se recomanda suplimente cu fier in doza mica ( 30 mg/zi). Suplimentele cu fier se administreazainainte de masa sau cu un pahar de suc bogat in vitamiba C.Cafeaua si ceaiul scad absorbtia fierului.
  • sodiul: nu e necesara restrictia sarii in timpul sarcinii doar daca medicul recomanda  

    Stilul de viata pe parcursul sarcinii

  • consumul de alcool este interzis in timpul sarcinii deoarece poate afecta fatul.Daca planifici o sarcina,  o idee buna ar fi incetarea consumului de alcool, expunerea la alcool cauzand defecte fetale in primele saptamani de viata.Cantitati mici de alcool ajung si in laptele matern deci este interzis consumul de alcool si in timpul alaptarii.
  • fumatul este periculos in timpul sarcinii pentru ca creste riscul unui avort spontan, a nasterii premature, nou nascut cu greutate mica la nastere, cu probleme respiratorii, astm
  • cafeaua: un consum moderat de cafea, circa 200 mg/zi , aproximativ 1 - 2 cani/zi , se pare ca nu ar avea  efecte negative pe parcursul sarcinii.Exista si alte produse care contin cafeina :cola, ceai, ciocolata, cacao.

    Precautii speciale pe parcursul sarcinii

  • expunerea la vopsele: evitarea expunerii la vopsele, solventi. Daca va ganditi sa vopsiti camera copilului sau piese de mobilier trebuie sa fiti prudenta: aerisiti, nu consumati mancare  sau bautura in acea zona 
  • expunere la solutii de curatat: evitati expunerea la amoniac, inalbitor, solutii de curatat cuptorul, folositi manusi de cauciuc pentru a evita absobtia chimicalelor prin piele. se recomanda folosirea unor produse naturale de curatta: otet, bicarbonat.
  • litiera pisicii: folositi manusi pentru curatarea litierei sau delegati pe altcineva
  • bai fierbinti: evitati baile fierbinti deoarece poate scadea tensiunea  arteriala si survine lipotimia
  • sex:  este permis  pe parcursul sarcinii  chiar si in trimestru 3 de sarcina, daca nu exista anumite afectiuni medicale (de ex. placenta praevia, iminenta de avort, etc).
















Comments